Slogan-2

Bosscher & de Witte c.s. 20 Jaar

Hoe zat het ook al weer?

‘Onze Marc de Witte’ en mede-oprichter van Bosscher & De Witte, kende Peter Bosscher al enkele jaren voordat beide (toen nog) jongemannen op een goed moment in 1992 besloten: “we gaan zélf een bureau starten”. Met name de ervaringen bij bureau’s waarbij beide tot dan toe in dienst geweest waren, leidden tot deze stap. Wij willen een bureau waarin we ons specialiseren in één sector, klein blijven, een netwerk-organisatie worden en waarin de kosten door kantoren aan huis láger en dus de tarieven voor de opdrachtgever aantrekkelijker zijn.

Omdat zowel Peter als Marc van geboorte ‘stier’ in hun sterrenbeeld hadden staan werd eerst de (Latijnse) werknaam ‘Taurus’ gebruikt. Die naam sneuvelde op het moment dat een lijstje met 10 mogelijke bureau-namen aan allerlei bekenden, opdrachtgevers & relaties werd voorgelegd. Bosscher & De Witte (zónder c.s.) werd de naam. Daarmee stond je ook lekker hoog in het alfabet en had je een ‘weerklank’ met een bekend automerk én een bestuursorgaan wat we in onze eigen gemeente allemaal kennen!

Maat erin én maat eruit
Iedere medewerker bij Bosscher & De Witte kon én kan - na het succesvol doorlopen van het maatschapstraject & de bijbehorende ‘meesterproef’ - maat in de maatschap worden. De eerste - en tot nu toe enige - persoon die dat zou lukken, meldde zich al heel snel. In april 1994 kwam Jeroen Haamers ‘erbij’. En al direct vanaf de start was duidelijk; een maat in de notendop!
Wat we toen nog niet konden vermoeden was dat enige jaren later Peter Bosscher in 1998 een carrière-switch ging maken. Toch gebeurde dat. Helaas. Met als uiteindelijke resultaat dat Peter met vrouw én gezin naar Australië vertrok om daar ‘manager battery divisions’ bij Philips te worden. Maar aan de zonnige foto’s met indrukwekkende natuur - die we regelmatig van hem ontvangen - te zien, weten we dat het hem goed gaat.

Omdat de naam Bosscher & De Witte - naast de genoemde naamsvoordelen - in de markt al gevestigd was, werd bij het vertrek van Peter besloten om de naam Bosscher & De Witte te blijven voeren. Regelmatig werd uitgelegd dat met het overlijden van meneer Pijnenburg de heerlijke ontbijtkoek met dezelfde naam toch immers ook niet anders is gaan heten!
Maar, Jeroen was inmiddels volwaardig maat geworden! De toevoeging C.S. (cum suis = ‘en de zijnen’) was dus niet meer dan logisch.

Héél veel collegae
Natuurlijk ‘trekt’ een jong en actief bureau dat “gespecialiseerd is in de VV&T en Wmo-sector” in de loop der jaren allerlei vooraf wél en niet bedachte nieuwe - potentiële - medewerkers aan. Soms waren we zélf actief op zoek naar een nieuw ‘talent’ voor het team. Regelmatig meldde zich iemand persoonlijk, dan wel via brief (toen er nog géén internet was) of mail of “we iets voor elkaar konden betekenen”.
En zo hebben we in de loop van de afgelopen 20 jaar heel veel fijne collegae mee mogen maken: Ans, Barbara, Carla, Corina, Corine, Denise, Diana, Ellen, Francis, Frank, Gerco, Irene, Isolde, Jeanne, Joris, Karin, Marieke, Mark, Olga, Petra, Ria en Vera! De één bleef vele jaren, de ander kwam er na 2 jaar achter dat de advieswereld van de buitenkant er ‘glamoureuzer’ uitziet dan vanaf de binnenkant.
Inmiddels vormen we met Annelet en Marit met vier adviseurs de kern van B&W.


En ook fijne netwerkpartners
Omdat één van de organisatie-inrichtings-peilers van Bosscher & de Witte c.s. bestaat uit “een limiet van 7 medewerkers inclusief de aanwezige maten van de maatschap”, was het uitbouwen tot een échte netwerk-organisatie vanzelfsprekend. Werkzaamheden die we niet zelf kunnen of willen, gezien specialistische kennis of beschikbare tijd, worden uitgevoerd door onze netwerkpartners. Op onze website noemen we dit letterlijk ons ‘netwerk’. Binnen ons bureau noemen we dit ‘onze schil’.
Je moet ‘een beetje vreemd maar wel lekker’ zijn én op dezelfde manier tegen klantbejegening aan kijken om in deze selectieve schil terecht te komen. Gelukkig zijn er voldoende ondernemers die in dat plaatje passen en zo Bosscher & de Witte c.s. feitelijk tot een bureau van grotere omvang en nóg meer specialismen maken.

Heel veel opdrachten en opdrachtgevers
Een opdrachtgever is nóóit ‘te ver’. Een opdracht moet op tijd áf. Vaste werktijden zijn dus niet van toepassing binnen Bosscher & De Witte c.s. Een flexibele houding, veel reiskilometers maken en in de markt van de verzorging, verpleging, thuiszorg en welzijn een ‘alleskunner’ zijn heeft veel opdrachten en opdrachtgevers opgeleverd. Inmiddels mogen we - over onze schouder terugkijkend naar 20 jaar historie - stellen dat we zowel in goede als in ‘slechte’ economische omstandigheden altijd een fijne hoeveelheid betaald werk hebben gehad. En daarnaast natuurlijk ook de nodige hoeveelheid ‘onbetaald’ werk; het runnen van het bureau, het voeren van de administratie, het bedenken & uitwerken van nieuwe producten, het opstellen van advertenties, mailings en jaarbeelden, het interne ICT-werk, het bureau-overleg en de nodige gesprekken met allerlei partijen in en om ons heen.

Jubileumjaar 2014; hoe verder
En dan zijn we aangekomen in het jaar 2014. Maart 2014 wel te verstaan. Want exact op 1 maart 1994 gingen Peter & Marc van start met Bosscher & de Witte. Jeroen vierde ook zijn 20 jarig B&W jubileum op 1 april 2014.

Inmiddels hebben de huidige maten veel kilometers onder de riem. Het intensieve vak van Bosscher & De Witte c.s. adviseur- en begeleider leer je niet in de schoolbankjes. Minstens 5 jaar praktijk-ervaring om alle facetten van het vak (inclusief het ‘eigen baas zijn’) in de vingers te krijgen, is nodig. En omdat regeren vooruitzien is, zijn dit jaar dan ook enkele jonge collegae het maatschapstraject ingegaan. Met als doel, opvolgers voor een gebleken succesformule op te leiden. Of dat binnen 5 jaar lukt....zullen we gaan ontdekken. In ieder geval bestaan we over 5 jaar 25 jaar. Reden om alsdan wederom over de schouder terug te kijken. Tot dan!

Jeroen Haamers & Marc W. De Witte